+358 40 1259 291

Miten teet Airbnb:tä ammattimaisesti

25 joulu, 2023 - Kirjoittaja: Janne Immonen

Terve! Miten teet Airbnb:tä ammattimaisesti?

Katso video Youtubesta

Minä olen Janne Immonen, olen yrittäjä, asunto- ja kiinteistösijoittaja, ammattimainen Airbnb-yrittäjä. Ja mulla itsellähän on Jyväskylässä kalustettuja asuntoja Airbnbissä. Lisäksi Varkaudessa on kokonainen kiinteistö. Tällä hetkellä on reilu 20 asuntoa. Ja mä oon kaikki päättänyt alusta lähtien, että mä teen ne ammattimaisesti. Mitä se sitten tarkoittaa? Tällä videolla käydään läpi nämä toimintamallin erityispiirteet. Sitten mennään skaalautumiseen ja laajentavuuteen, että miten voit laajentaa ja asiakaskokemuksen ja markkinointiin. Ja voit laittaa kommentteja siihen alle ja mä vastailen niihin sitten myöhemmin. 

MITEN AMMATTIMAINEN AIRBNB EROAA TAVALLISESTA

Ja millä tavalla tämä ammattimainen Airbnb eroaa sitä tavallisesta? Monta kertaa mä huomasin, joskus varasin Airbnbstä kohteen ja mä pääsin sinne paikan päälle ja ei vitsi, mä tulin amatöörin paikkaan. Eli amatööri on haalinnut kamat jostakin. mahdollisimman halvalla. Siellä voi olla heikkolaatuiset petivaatteet, ei ole mitään selkeää järjestelmää. Ja sitten kun taas ammattimainen Airbnb on, niin asiakkaalle lähtee asiaan kuuluvasti viestit ja ohjeet, miten sä pääset asuntoon. Ja ammattimainen Airbnb on, että sä aina pääset automaattisesti sinne asuntoon, että sun ei tarvitse lähteä avaimia mistään metsästämään vaan. Siinä on selkeä polku, että miten sä pääset asuntoon ilman, että tarvii keneltäkään ruveta avaimia ehtimään ja kyselemään.

KALUSTEET

Toinen asia on tietenkin nämä huonekalut. että huonekalut on kaikki ostettu uutena ja se kokonaisuus on mietitty, että mitä kaikkea tarvitaan, että ei ole vain jostakin raavittu kamoja kasaan.

AMMATTILAISET HUOLEHTII ASUNNOSTA


Sen päälle on tietysti, että ammattilaiset huolehtii asunnosta. Monta kertaa tavan Airbnbissä voi olla, että se omistaja kautta yrittää ja yrittää tehdä kaiken mahdollisesta siivouksesta, petivaatteiden pesua ja yrittää säästää joka paikassa. Siellä ei ole oikeasti mukava olla, eli kannattaa vain valita myös sellaisia Airbnbitä majoituskohteeksi, jotka ovat ammattilaisten huolehtimia,koska siellä asumusmukavuus on niin paljon parempi ja kaikki on viimeisen päälle, niin kuin meilläkin täällä Jyväskylän asunnoissa. Kaikki sängyt ovat tulleet suoraan tehtaalta, hotellitason laadukkaita sänkyjä. Mäkin tiedän monia, ketkä kehuskelee tuolla, että ovat käyneet kierrätyskeskuksista hakemassa vaikka minkälaista tavaraa, maalanneet ja fiksanneet. Ehkä se kuulostaa joistakin hyvältä, että ollaan vähän säästetty varsinkin sieltä omistajalta, että se on itse säästänyt tosi paljon rahaa, mutta sitten taas ollaan käytetty tosi paljon aikaa siihen ja se malli ei ole kovin skaalautuva. Ja sieltä kierrätyskeskuksesta voi tulla ikäviä yllätyksiäkin mukaan. Niin senkään takia mä en semmoisissa paikoissa käy, mitkä ei ole ammattimaisesti pyöritettäviä. 

AMMATTIMAISET PROSESSIT


Ja millaisia prosesseja sitten tämmöisiä Airbnb-kohteisia mä oon kehittänyt? Ihan ensimmäisenä kertana, kun mä pistin nettiin vuokralle näitä, että ihmiset pysty varaamaan, niin minun puhelinhan soi koko ajan. Koko ajan tuli puheluita, ihmiset kyseli, että miten sinne pääsee, miten kaikki toimii. Ja multahan meinas jo hermot palaa siinä, että ei vitja, tää on ihan liian raskasta, että pitääkö tää lopettaa. 

DIGITAALINEN CHECK-IN

No, ensimmäinen isompi juttu oli, että mä digitalisoin sen asiakaspolun, että kerrotaan asiakkaalle ne asiat jo etukäteen, että mitä pitää huomioida. Laitetaan ne automaattilukot sinne oviin ja annetaan asiakkaalle se pääsy sinne milloin tahansa sen jälkeen, kun check-in-aika on alkanut, että ne pääsee koodilla tai puhelimella sisään. Niin se helpottaa kaikkien. elämää ihan tosi paljon.

SKAALATTAVUUS

 Ja sen jälkeen tietysti pitää ruveta miettimään näitä kaikkia muita siivouksia, petivaatteita, kiinteistöhuoltoa, kaikkea niitä, että miten ne kaikki toimii. Että ei voi vaan yrittää itse tehdä kaikki, olla siivomassa, ehtimässä asiakkaita ja kaikkea samaan aikaan, koska se ei yksinkertaisesti skaalaa mihinkään. Sä voit muutamaa sillä tavalla hoitaa, mutta se on äärimmäisen rankkaa ja rasittavaa ja monta kertaa tosi stressaavaa. Ja sä et pysty keskittymään siihen, että mikä oikeasti olisi tärkeää, eli miten sä saat niitä asiakkaita tästä lisää. Ja sitten siitä mennäänkin skaalautumiseen. Eli jos me halutaan skaalata, meillä pitäisi olla ne prosessit aika selkeänä. Pitäisi olla huonekalut selkeänä, pitäisi olla se asiakaspolku selkeänä. Ja sitä kautta pitäisi olla myös järjestelmät selkeänä, että miten me saadaan rakennettua sellainen kokonaispaketti, että me voidaan ruveta tekemään sitä moneen eri paikkaan ilman, että meidän työmäärä nousee tai se rupeaa kuormittamaan meitä liikaa. Monella tämä on tosi iso ongelma ja sen takia minäkin olen vähän hiljentänyt. Minä en ole laajentanut näitä niin nopeasti kuin pystyisin. Ja välttämättä semmoinen kokonaiskaalautuva paketti ei tule siinä hetkessä, vaan se pitää sitten rakentaa ajan kanssa ja kahtoa, että miten ne kaikki palikat sopii yhteen ja saadaan asiat toimimaan. Ja sen jälkeen me voidaan lähteä toisiin kaupunkeihin, me voidaan lähteä jopa toisiin maihin tai samaan kaupunkin eri paikkaan. Ja me saadaan pyörimään ne asunnot oikealla tavalla, että asiakkaat viihtyvät niissä. 

ÄLÄ POLTA ITSEÄSI LOPPUUN

Ennen kaikkea me saadaan niitä asiakkaita ja ettei polteta itseämme loppuun. siinä, että ollaan sitten 24-7 töissä eikä pystytä mitään muuta tekemään kuin niitä työtehtäviä niissä asunnoissa, että se ei ole yhtään mukavaa. Ja mä oon tosissaan mennyt laajentamaan Airbnb-toimintaa vielä tässä tulevaisuudessa ja sen takia mä koko ajan..

MITÄ SEURAAVAKSI

 Kehitän skaalattavammaksi tätä omaa systeemiä. Ja sitä mä muuten opetan myös tässä Next Level Real Estate kurssilla, jos se enempi kiinnostaa, että mitä kaikkea pitää huomioida. Ja mä myös tätä, mitä ohjelmia mä käytän. Mä koko ajan tutkin uusia ja yritän rakentaa siitä semmoisen mahdollisimman skaalattavaa. Niin kuin tämä Jyväskylän kohteenkin, niin mulla on varkaudessa se hotelli vanha postitalo. Mä rakentelin sinne kaikki ensin valmiiksi, kaikki testasin. Ja sitten rakensin tänne Jyväskylän. Tää oli paljon nopeampi asia tehdä. Seuraavan kerran taas, kun tulee seuraava kohde, niin se taas nopeutuu. Ja mä oon taas kehittänyt sitä pakettia, että mä pystyn hallitsemaan koko ajan isompaa ja isompaa kokonaisuutta. Ja ei kannata vaan niitä haalia ympäriinsä ilman miettimättä, että miten sä pystyt operoimaan tehokkaasti ja skaalaamaan tehokkaasti, ennen kuin sulla ne perusasiat on kunnossa. Mutta sulla voi olla, niin kuin minunkin tapauksessa, mulla oli vanha postitalo, siinä oli alkuun se 15 kämppää. Mä rupesin sillä harjoittelemaan ja siellä rupesin aika äkkiä huomaamaan, mitkä asiat toimii ja mitkä ei. Ja sitten rupesin tiivistämään sitä ja miettimään paljon tarkemmin niitä työtehtäviä, että mitkä siellä pitää hoitaa ja mitkä pitää tehdä. Ja sitten mennään asiakaskokemuksen ja markkinointiin, että miten sä varmistat sen asiakkaan tyytyväisyyden ja erinomaisen asiakaskokemuksen. Ihan ensimmäisenä nähdään, että meidän pitää tietysti varmistaa niiden kalusteiden taso, että meillä on varmasti hyvät kalusteet. Meidän pitää varmistaa myös siivouksen taso, että siivous tulee välttämättä tehtyä hyvällä tavalla. Vaikka palkataan siivousfirma, jos me ei käydä ikinä sitä kahtomassa, niin siellä voi olla vaikka minkälaista.

ASIAKASTYYTYVÄISYYS

Sen päälle kannattaa asiakkaalta ihan kysyä, että minkälainen, miten sä viihdyt, että kysytään tähtiä. Mä lähetän joka kerta, kun asiakas on ollut, niin automaattiviestillä. niin se on semmoinen kuin revy.fi, niin sieltä lähetän asiakastyytyväisyyskyselyn. Ja alkuun, jos sulla ei ole automaattiviestejä, niin sinne voi vaan laittaa vaikka puhelinnumeron tai WhatsAppia, sähköpostia lähettää, että mitä tykkäsit majoittumista vanhalla postitalolla. Ja sitten ne laittaa sinne yhdestä viiteen tähteen ja kertoo. Ja se auttaa kehittämään tosi paljon sitä omaa konseptia tai sitä hotellia tai kiinteistöä, missä sä teet sitä Airbnbitä. Ja välillä mä jopa alkuvaiheessa soitin asiakkaalle ja kysyin, että mitä tykkäsitte, onko jotain kehitysideoita. Varsinkin jos oli jotain isoja asiakkaita, jotka paljon käyttää tulevaisuudessa, niin niitä kannattaa aina kuunnella. Ja pikkuhiljaa, aina kun huomataan, että tuo puuttuu tai tuo puuttuu, niin sitten vaan lisätä niitä sinne, niin saadaan semmoinen. Että mahdollisimman monet asiakkaat olisivat tyytyväisiä. Ja aina tavoitellaan, niin kuin täällä Jyväskylässä tavoitellaan viittä tähteä. Ja varkauden tapauksessa meillä on tavoite kolme puolta. on neljä tähtiä, koska se on vanhempi kiinteistö, niin sieltä ei voi oikein odottaakaan, että tulisi aina viisi tähteä. Mutta neljä tähteä on tosi hyvä, ja ollaan sinne tyytyväinen, ja sielläkin me lähetetään joka kerta ne asiakastyytyväisyyskyselyt. Ja sitten kun me saadaan niitä hyviä asiakastyytyväisyyskyselyitä, niin nehän pystyy sieltä ohjelmasta jopa suoraan jakamaan Instagramia, Facebookia, ne on parhaita mainosasioita, että mitä sä voit mainostaa, ne asiakastyytyväisyydet. Ja mä tiedän, että monta kertaa se voi olla vähän vaikea kysyä, mutta Airbnbhan lähettää ne automaattisesti ja sä voit sitten kytkeä senkin siihen ohjelmaan ja saada sieltä ne kyselyt sinun omaan someen. Tai sitten sä voit itse vielä laittaa erikseen ne kyselyt menemään, niin se luo niinkuin sitä lisää asiakaskuntaa. Ja tähän päälle mietitään vielä markkinointistrategioita, että millä tavalla saat niitä asiakkaita. Niin omasta mielestäni ihan ensimmäisenä kannattaa keskittyä vaikka Booking.comin, Airbnbhin, jos siellä. kuvat, tekstit, kaikki nimetykset viimeisen päälle, että rupeat sieltä saamaan asiakkaita. Sen päälle keskittyä omaan nettisivuun, että saat sille paljon näkyvyyttä, että ihmiset, jotka etsivät vaikka kalustettuja asuntoja tai Airbnb-kohteita tietystä kaupungista, niin jos sulla on siellä, niin se pomppaa aika äkkiä esiin. Se koko ajan generoituu sillä tavalla hyväksi, jos sä teet hyväksi itselle sille kohteelle, koska se koko ajan rupeaa näkymään entistä enemmän siellä. Tietenkin, jos sulla on yksittäinen asunto, niin ei välttämättä kannata lähteä rakentelemaan mitään hirveitä nettisivuja. Mutta jos sulla on useampia, ja mullakin on täällä Jyväskylässä vasta neljä kämppää, mutta mä oon käyttänyt siihen tosi paljon siihen nettipuoleen. Näkyvyyteen ja sieltä sitten tulee yksi. 

15-20 TONNIN DIILI

Tässäkin oli yksi vakuutusyhtiö. Keissi tuli niin sehän on jo. 15-20 tonnin diili, se yksi ainoa diili, mikä sieltä tulee, niin se voi aika äkkiä maksaa itsensä takaisin. Ja näissäkin, nämä saattaa tuntua alussa vaikealta, mutta kun niitä rupeaa harjoittelemaan ja oppimaan, ja sitä ei ole pakko tehdä itse, koska sen takia mä oon luonut tämän Next Level Real Estate koulutuksen, mikä löytyy tuolta sivulta, ja alla on vielä linkkikin sinne, tai tuossa itse asiassa taitaa olla kanssa se linkki. Niin tuu sinne kurssille, mä kerron siellä nämä kaikki salaisuudet, mitä sun pitää tehdä. että pystyt rakentamaan airbnb:stäsi skaalattavan ja ettei tarvitse käyttää kaikkea aikaa siihen, millä tavalla pyörität niitä. Mäkin voin lähteä ulkomaille vaikka Thaimaaseen ja sieltä käsin hoidan asioita ja kaikki toimii. Ei tarvitse olla yhdessä paikassa antamassa avaimia, siivoamassa ja tekemässä. Kaikki vaan pitää suunnitella vapautta edistävällä tavalla. Kiitos ihan mielettömästi. Jos sulla on tosissaan mitään kysymyksiä, niin laita ne tuohon alle. Muista kommentoida, muista tykätä tätä videoa ja muista seurata. Ei mulla muuta kuin mielettömiä Airbnb-kokemuksia. Kiitos!

Next Level Real Estate – Ammattimainen Asuntosijoittaminen

Kirjailijasta

Janne Immonen

Janne Immonen on sociaalisesta mediasta ja TV:Stä tuttu sekä Rock Your Day:n perustaja. Janne on myös:

  • Valmentaja
  • Juuri EXITIN tehnyt yrittäjä
  • Hotellin omistaja
  • Kirjailija.

Vuonna 2015 Janne perusti ensimmäisen yrityksen, osti 12 asuntoa 1.vuoden aikana, joiden ansiosta pystyi jäämään töistä pois ja keskittymään yrityksen kasvattamiseen. Kalustettuja asuntoja tarjoava yritys nousi liikevaihdossa 2 milljoonan euron luokkaan ja maaliskuussa 2022 Janne myi yrityksensä ja teki EXITIN. Tämän aikana Janne on ollut useassa lehdessä, radiossa sekä mm. Diili-ohjelmassa. Tätä nykyä keskittyy valmentamiseen sekä uusien asioiden kehittämiseen.

INSPIRAATIOTA: